Tanken van LPG bij een regulier en officieel tankstation is veilig. Voor het bewaren, vervoeren en tanken van een brandstof gelden zeer strenge veiligheidsregels, dus ook voor ECO-G modellen. LPG is daarmee niet meer of minder gevaarlijk dan het tanken van diesel of benzine.
Een ECO-G (LPG) model moet aan allerlei strenge veiligheidseisen voldoen. Zo ondergaan de onderdelen van het ECO-G systeem, inclusief de tank, allerlei testen (waaronder hoge druk) en moeten de onderdelen voldoen aan diverse officiële richtlijnen.
Onze LPG-tank is zes keer steviger dan alle andere LPG-tanks op de markt, zonder dat dit ten koste gaat van de grootte van de bagageruimte. Dankzij allerlei veiligheidsmechanismen is de kans op ontploffingsgevaar vrijwel nihil. Ook is een tank dermate sterk dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheurt.
De ECO-G installaties Renault en Dacia behoren tot de derde generatie (LPG-G3). Dat betekent dat alle technologie en innovatie van de vorige 2 generaties hier verder is verbeterd en toegepast. Een G3 installatie is qua uitstoot milieuvriendelijker en daardoor heb je een voordeel in de wegenbelasting ten opzichte van oudere LPG installaties.
Kofferruimte na installatie
Bij een installatie worden enkele componenten onder de motorkap geplaatst en de LPG-tank komt precies op de plaats van het reservewiel. Hierdoor is je kofferbak net zo groot als bij dezelfde versie op benzine. Je kunt alleen niet meer kiezen voor de mogelijkheid voor een reservewiel, daar zit nu de LPG-tank.
Uitstoot en turbo
Een motor met turbo is uitermate geschikt voor het rijden op LPG. Dit omdat de extra hoeveelheid lucht die door de turbo in de motor wordt geperst juist prima te combineren is met LPG wat een octaangetal heeft van 108, terwijl benzine een octaangetal heeft van 95 of 98.
Nog meer voordelen van Dacia ECO-G
Voordelig
Gebruiksvriendelijk