ONZE GESCHIEDENIS

Mobiliteit voor het grote publiek

 

Met meer dan 8 miljoen klanten in 44 landen in Europa en het Middellandse Zeegebied heeft Dacia zijn naam gevestigd als het merk dat de beste prijs-kwaliteitverhouding op de automarkt biedt. Het merk heeft zich door de jaren heen ontwikkeld en aangepast aan de behoeften van de klanten, terwijl het onmiskenbaar zichzelf is gebleven. Elk van de bekende modellen is een revolutie op zich, die de autobranche op zijn grondvesten doet schudden.

Dacia outdoor drive

De missie van Dacia

De missie van Dacia is: het maken van nieuwe, essentiële en betrouwbare voertuigen, die betaalbaar zijn voor het grote publiek. Dacia heeft zich door de jaren heen ontwikkeld en zich voortdurend aangepast aan de behoeften van zijn klanten. Terwijl het onmiskenbaar zichzelf is gebleven. Ook al slaat het soms een nieuwe weg in en schudt het de auto-industrie af en toe flink op. Kenmerkend voor Dacia? Elk van onze bekende modellen is een revolutie op zich.

Dacia outdoor road

1966, een herboren merk

Dacia is in 1966 opgericht in Roemenië met een duidelijk doel: moderne, betrouwbare en betaalbare auto's maken voor de inwoners van Roemenië. Dacia is vernoemd naar de naam die door de Romeinen werd gebruikt om te verwijzen naar de regio die we tegenwoordig kennen als Roemenië.

In 1999 nam Renault Dacia over wat een strategische verschuiving teweegbracht. Dacia werd hierdoor een merk van Renault Group en zo begon een nieuw tijdperk wat betreft kwaliteit.

Dacia Logan 2004

2004, introductie Logan

De Logan is een moderne en robuuste gezinssedan en gaf een nieuwe boost aan het merk Dacia. De Logan werd ontwikkeld voor een ongeëvenaarde prijs van € 5000,-. Perfect voor opkomende markten. Dit was een revolutionaire ontwikkeling binnen de auto-industrie en de Logan werd razend populair. Ook in West-Europa, waar de Logan in 2005 op de markt kwam.

Sandero 2008

2008, introductie Sandero

De Sandero was de tweede grote lancering van Dacia. De auto heeft ruime afmetingen, een praktisch design, is zeer veelzijdig en heeft een betaalbare prijs. En dat zijn gelijk belangrijke redenen die het verkoopsucces van de Dacia Sandero tot vandaag de dag bepalen.

Dacia Duster 2010

2010, introductie Dacia Duster

Met de Duster doorbrak Dacia opnieuw stereotypen in de auto-industrie. De Duster is niet alleen de meest betaalbare SUV, maar ook een zeer aantrekkelijke auto met échte offroad-capaciteiten. Dacia behaalde hiermee opnieuw een commercieel succes.

Dacia electric - Spring van 2021

2021, introductie Dacia Spring

Met de lancering van de Spring in 2021 maakt Dacia elektrische auto's toegankelijk voor iedereen. De Spring is een compacte, volledig elektrische auto. Door zijn stoere lijnen en verhoogde bodemvrijheid koppelt hij de wendbaarheid van een stadsauto met de robuustheid van een SUV.  Er borrelt een nieuwe revolutie.

Dacia Jogger 2022

2022, introductie Jogger

Met zijn avontuurlijke geest belichaamt de Jogger perfect Dacia's merkpositionering en ethos. Deze veelzijdige gezinsauto zit op het kruispunt van verschillende segmenten en biedt plaats aan maximaal 7 passagiers. De Jogger haalt het beste uit elke klasse. De lengte van een stationwagen, de ruimte en modulariteit van een ludospace en de avontuurlijke aantrekkingskracht van een SUV.  

2022: de nieuwe merkidentiteit van Dacia

We benadrukken de eenvoud, duurzaamheid en toegankelijkheid van Dacia met een nieuw logo, nieuwe kleuren en een volledig geactualiseerd, modern assortiment. Daar zijn we enorm trots op.

 

Dacia is nu actief in 44 landen, heeft meer dan 8 miljoen klanten en is het derde grootste automerk in de particuliere markt in Europa. 

Dacia-reeks

Wil je meer informatie over je Dacia?

Dacia - Waarden

De filosofie van Dacia

Lees meer
Dacia in Nederland

Dacia in Nederland

Meer informatie
Dacia - Evenementen

Dacia wereldwijd

Ontdek alles over Dacia