Er zijn nog nooit zoveel voordelen geweest aan overstappen op elektrisch rijden. Kom meer te weten over elektrisch rijden en ontdek de robuuste, gebruiksvriendelijke én voordelige elektrische technologie van Dacia.
Eigenaar van je eigen batterij
Meer gemak bij doorverkoop
Bij Dacia ben jij bovendien de eigenaar van je batterij. Dat betekent meer gemak bij doorverkoop en geen verborgen kosten. Met een garantie van 8 jaar of 120.000 km op de batterijcapaciteit (minimaal 75%) hoef je je nergens zorgen over te maken.
Om het je nog makkelijker te maken, biedt de My Dacia-website en -app toegang tot een batterijcertificaat. Dit document geeft aan wat de huidige capaciteit van de batterij is (State of Health, SOH) en de kilometerstand. Handig én betrouwbaar voor jou of een toekomstige koper! De Dacia Spring maakt elektrisch rijden slim, simpel en toegankelijk. Stap in en ontdek hoe eenvoudig duurzaam rijden kan zijn.
Voordelen van elektrisch rijden
Elektrisch rijden biedt tal van voordelen, van lagere kosten tot meer rijcomfort en een kleinere ecologische voetafdruk. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
Milieuvriendelijk
Een elektrische auto stoot tijdens het rijden geen CO₂ of andere schadelijke stoffen uit, wat beter is voor het milieu en de luchtkwaliteit.
Lagere gebruikskosten
Opladen is vaak goedkoper dan tanken, en je profiteert van lagere onderhoudskosten door minder slijtagegevoelige onderdelen.
Direct vermogen & stil rijden
De elektromotor levert direct koppel, wat zorgt voor een snelle en soepele acceleratie. Ook kun je in een elektrische auto stil en comfortabel rijden: geen ronkende motor, minder trillingen en een fluisterstille rijervaring. Dat maakt elke rit ontspannen. Ideaal voor in de stad én op de snelweg.
Steeds meer laadpunten
Met een groeiend netwerk van laadstations wordt elektrisch rijden steeds makkelijker, zowel thuis als onderweg.
Elektrisch rijden, hoe werkt dat?
Elektrisch rijden is simpel, efficiënt en verrassend gemakkelijk. In plaats van een traditionele verbrandingsmotor, gebruikt een elektrische auto een elektromotor en een batterij om te rijden. Dit betekent dat je volledig op elektriciteit rijdt, zonder uitstoot tijdens het rijden. De elektromotor zet elektriciteit uit de batterij rechtstreeks om in beweging. Dit gebeurt bijna zonder energieverlies, waardoor je efficiënt kunt rijden. Een groot voordeel is dat de motor direct koppel levert – je ervaart daardoor een soepele en stille rit met een snelle respons, ideaal voor in de stad en op de snelweg.
In plaats van tanken, laad je een elektrische auto op. Dit kan op verschillende manieren. De oplaadtijd hangt af van de grootte van de batterij en het type laadpunt. Vaak kun je thuis ’s nachts opladen, zodat je de volgende dag weer klaar bent om te gaan. Ontdek meer over opladen en de actieradius bij onze veelgestelde vragen.
Elektrisch rijden met Dacia
Volledig elektrisch rijden was nog nooit zo toegankelijk als met de Dacia Spring. Deze compacte, betaalbare elektrische auto biedt precies wat je nodig hebt: betrouwbare technologie en optimaal comfort. De Dacia Spring beschikt over een efficiënte 33 kW elektromotor en een batterij van 26,8 kWh. Dankzij het lichte gewicht van minder dan 1 ton geniet je van soepel rijgedrag en direct beschikbaar koppel, ideaal voor in de stad én daarbuiten.
*De SOH wordt uitgelezen in het batterijbeheersysteem (BMS) of bepaald door een berekening op basis van historische gegevens van de auto (laden, ontladen, temperatuur, tijd, enz.).
** WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure) is een nieuw Europees testprotocol dat beter aansluit bij de daadwerkelijke verbruikswaarden van het voertuig. De actieradius is afhankelijk van diverse factoren zoals de plaats van gebruik, rijstijl, weersomstandigheden en de belading van de auto.
De actieradius is de afstand die je kunt afleggen met een volledig opgeladen batterij. Simpel gezegd: hoeveel kilometers je kunt rijden voordat je weer moet opladen. Elektrische auto's hebben een actieradius die afhankelijk is van het model, de batterijcapaciteit en je rijstijl.
De meeste elektrische auto's bieden een actieradius tussen de 150 en 500 kilometer, afhankelijk van het model en de rijomstandigheden. Rijd je voornamelijk in de stad? Dan haal je vaak meer kilometers uit je batterij. Op de snelweg, waar je constante snelheden rijdt, kan het wat minder zijn.
De officiele actieradius van de Dacia Spring is 222 kilometer volgens de WLTP-norm*. In stedelijke omgevingen kan dit oplopen tot 305 kilometer, dankzij het efficiënte energieverbruik bij lagere snelheden.
Opladen kan bijna overal! Thuis via een laadpaal, bij openbare laadpunten op straat, of bij snellaadstations langs de snelweg. Zelfs bij winkels en parkeergarages vind je steeds vaker laadpunten. In geval van nood kun je thuis ook een stopcontact gebruiken.
Ja, er zijn meer dan genoeg laadpunten in ons land en het netwerk groeit elke dag. Nederland is zelfs koploper in laadpalen, met openbare laadpunten in steden, dorpen en langs snelwegen. Waar je ook bent, je vindt altijd wel een laadpunt in de buurt.
Dat hangt af van hoe en waar je laadt:
Ontdek de laadtijden van de Dacia Spring
Jazeker! Moderne elektrische auto's hebben een grotere actieradius en er zijn onderweg voldoende snelladers. Plan je route slim en je kunt net zo makkelijk lange afstanden rijden als met een brandstofauto.
Elektrisch rijden is vaak voordeliger. Elektriciteit is goedkoper dan brandstof, en een elektrische auto heeft meestal minder onderhoud nodig door het lage aantal bewegende onderdelen. Bovendien zijn er belastingvoordelen die je portemonnee helpen.
Vanaf 1 januari 2025 is de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) niet meer beschikbaar. Dit betekent dat particulieren bij de aanschaf of private lease van een elektrische auto geen subsidie meer ontvangen.
De belastingregeling voor elektrische auto's in 2025 is anders dan in 2024. Tot eind 2024 waren volledig elektrische auto's vrijgesteld van de belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm). Vanaf 2025 geldt er echter een vast bpm-tarief van €667 per auto.
Hoewel de SEPP-subsidie in 2025 verdwijnt, zijn er nog steeds aantrekkelijke fiscale voordelen voor elektrische auto's. Zo betaal je in 2025 slechts 25% van de reguliere motorrijtuigenbelasting (mrb). Dat betekent een flinke besparing, vooral bij grotere voertuigen. Let op: vanaf 2026 wordt deze korting stap voor stap afgebouwd, en vanaf 2030 geldt het volledige mrb-tarief, vergelijkbaar met auto's op benzine of diesel. Elektrisch rijden blijft dus voordelig, maar het is slim om hier op tijd rekening mee te houden.
Ook in 2025 blijft elektrisch rijden aantrekkelijk voor zakelijke rijders dankzij de lage bijtelling. Het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's gaat iets omhoog: van 16% in 2024 naar 17% in 2025. Dit blijft echter gunstiger dan de 22% die geldt voor auto's met een verbrandingsmotor. Het drempelbedrag blijft hetzelfde: €30.000. Voor de eerste €30.000 van de cataloguswaarde betaal je 17% bijtelling, terwijl voor alles boven dat bedrag het reguliere tarief van 22% geldt. Elektrisch rijden biedt zo ook in 2025 een slimme fiscale keuze voor de zakelijke rijder.