samenvatting

De goedkoopste 100% elektrische auto van Europa.

De allereerste 100% elektrische Dacia

Het is eindelijk zover: Dacia presenteert de goedkoopste elektrische auto van Europa: de Dacia Spring. De allereerste 100% elektrische Dacia combineert al het goede van elektrisch rijden met het betaalbare en degelijke van Dacia. En wat vond de autopers ervan? Wij lieten hen de proef op de som nemen en verzamelden de verschillende meningen.
 
Autoweek noemt de Dacia Spring: “Een uiterst scherp geprijsd vervoersmiddel voor stadsgebruik” en “lekker wendbaar”. Daarnaast merken ze ook op dat het “de goedkoopste elektrische auto is ,die je maar krijgen kunt”.
 
Autovisie, wiens review ook in De Telegraaf verschijnt, ondervond dat de Dacia Spring “De eenvoud zelve” is, en daarnaast ook alle nodige kwaliteiten bezit voor gebruik in de stad. “Het onderstel is berekend op drempels, niet te slap allemaal. Hoe doet ie het in stad? Wel fijn, het is een hele smalle auto met korte draaicirkel, dus dat maakt het een echt stadsautootje.”

Dacia Spring: bestseller-potentie

Dan naar Autowereld, waar men zegt dat de Dacia Spring echt bestseller-potentie heeft. Als factoren worden de lage prijs en 100% elektrische rijervaring genoemd. Door de lage wegenbelasting trekt de journalist ook deze conclusie: “De grote winnaar is je bankrekening.”

Het AD vergelijkt de rijervaring met die van een brandstofauto: “Zeker als je gaat vergelijken met brandstofauto’s die je voor ongeveer dit geld zou kunnen kopen, merk je wel dat dit echt een soepelere rijervaring is, omdat die elektromotor gewoon altijd thuis geeft.” Kijkend naar de elektrische aandrijflijn en betaalbare prijs sluit het AD af met deze samenvatting: “Dacia heeft een behoorlijk unieke aanbieding met deze Spring.”
 
AutoRAITV vindt ook dat de Spring prima comfort biedt: “Hij staat hoog op z’n wielen en dat merk je wel in comfort”. De reviewer trekt dan ook de volgende conclusie: “Wil je elektrisch rijden en heb je geen zin om € 30.000,- neer te leggen, dan is dit een goede optie.” Datzelfde merkt ook Werner Budding in zijn YouTube-review op:

“Er is in Nederland geen enkele auto met een lagere kilometerkostprijs dan deze Spring”

Zijn conclusie na de test is een enthousiast “Het is echt wel voldoende!”

 

Wil jij de Dacia Spring reserveren? Boek direct een proefrit.

De ideale stadsauto

Zerauto.nl ziet in de Dacia Spring de ideale stadsauto: “In de stad is hij vlot zat om goed mee te komen. Op lage snelheden kun je er zelfs nog best plezier mee beleven.” Ook zijn er complimenten voor het compacte volume, dat aan de binnenkant toch best veel ruimte blijkt te bevatten: “Ondanks zijn kleine afmetingen (3,73 meter lang) is de bagageruimte best ruim: 290 liter. Voor een stadauto is dat veel.”
 
TopGear ziet in de Dacia Spring “een leuk ding dat elektrisch rijden wederom bereikbaarder heeft gemaakt.“ Ook zij denken dat de Spring op zijn best is in een stedelijke omgeving en geven toe dat je dan ruim voldoende waar voor je geld krijgt: “Je kunt je natuurlijk afvragen of je als boodschappenauto in de stad nu echt zo veel meer nodig hebt. We hebben zomaar het gevoel dat een hoop mensen die vraag met ‘nee’ zullen beantwoorden.”
 
Vergelijk verschillende versies van de Spring.

Goede balans tussen prijs en bereikbaarheid

Op e-drivers.com krijgt deze 100% elektrische Dacia het volgende compliment: “Het voelt allemaal degelijk aan. Je merkt aan alles dat het interieur is ontwikkeld om lang mee te gaan.”


Als laatste heeft ook autozine.nl een kijkje genomen en zij merken de slimme plaatsing van de batterijen op: “Bij de Spring daarentegen zijn alleen onder de achterbank batterijen te vinden. De bagageruimte is daarom uitzonderlijk groot en diep voor een auto in dit segment (290 liter).” Dacia heeft “wat Autozine betreft een prima balans tussen prijs en bruikbaarheid gevonden.” Als laatste nog een mooi compliment voor de ophanging en de soepele rijervaring: “De grote bodemvrijheid maakt het nemen van drempels, stoepen en andere obstakels in de stad eenvoudig. Samen met de levendige aandrijving laat de Spring zich kwiek door druk verkeer sturen en is dan echt een genoegen om te rijden.”